سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی سایت چیست؟ بررسی مفهوم طراحی سایت

پاسخ به سوال طراحی سایت شرکتی چیست ساده به نظر می رسد، بله درست است اگر بخواهید به صورت گذرا به این سوال پاسخ دهید پاسخ ساده ای خواهد داشت، در ادامه تعریف ویکی پدیا از طراحی وب را قرار دادیم:

 طراحی سایت چیست از دیدگاه ویکی پدیا:

وب وان

طراحی وب به مهارت ساخت و راه‌اندازی صفحات وب گفته می‌شود. تیم برنرز لی، مخترع وب، با برپایی یک سایت وب در اوت 1991، نام خود را به عنوان نخستین سازنده? وب در تاریخ نگاشت. او در نخستین وب سایتش، از اَبَرمتن و پیوندی برای ایمیل (پست الکترونیک) استفاده کرده بود.

در آغاز، وب سایت‌ها با کُدهای ساده HTML نوشته می‌شدند، گونه‌ای از زبان نشانه‌گذاری که ساختار ساده‌ای به وب گاه‌ها می‌داد، شامل سرتیتر و پاراگراف، و توانایی پیوند دادن به آدرس‌های دیگر از طریق ابرپیوند. در مقایسه با روش‌های دیگر، این راه تازه و متفاوتی بود که کاربران به سادگی می‌توانستند با یک مرورگر، صفحه‌های پیوند خورده را باز کنند.

با پیشرفت وب و هنر طراحی آن، زبان کُدنویسی اش، اَبَرمتن یا اچ تی ام‌ال، پیچیده‌تر و پرانعطاف تر شد. ابزاری مانند جدول‌ها که بیشتر برای نمایش نمودارهای داده‌ای بودند، بزودی مورد استفاده نادرست، برای چیدمان‌های پنهان در صفحه‌های وب قرار گرفتند. با پیدایش الگوهای آبشاری وب یا «CSS»، روش نادرست طراحی با جدول‌های پنهان در صفحه از گردونه خارج، و به جای آن استفاده مناسب از زبان کمکی «CSS» جایگزین شد.

فناوری‌های یکپارچه‌سازی پایگاه داده (Database)، مانند زبان‌های کُدنویسی سمت سرور (Server-Side Scripting) مانند CGI، PHP، ASP. NET، ASP، JSP و ColdFusion، و استانداردهای طراحی مدرن با الگوها (CSS)، ساختار وب سایت‌ها را باز هم تغییر داده و آن را پیشرفته تر کرده‌اند. 

سایت واکنش گرا یا سایت ریسپانسیو (responsive) سایتی است که با ابعاد و رزولوشن دستگاه‌های مختلف سازگاری دارد و کاربران بدون توجه به اینکه صفحه نمایش دستگاهشان کوچک باشد. همچنین با آمدن نگاره‌های جاندار و فناوری‌های پویانمایی به صفحه‌ها، مانند فلَش (Flash)، چهره وب بیشتر از پیش تغییر کرد و توانمندی‌های تازه به سازندگان رسانه و طراح‌های وب داده شد.

 تعریف طراحی سایت چیست به زبان ساده:

اگر بخواهیم تعریف ساده ای از طراحی سایت داشته باشیم باید بگیم طراحی سایت به معنای طراحی و ساخت یک وب سایت یا بهینه سازی و ری دیزاین یک سایت قدیمی در بستر اینترنت است.  

تاریخچه طراحی سایت چیست ؟تاریخچه طراحی سایت از ابتدا!

تاریخچه طراحی سایت و لینک اولین سایت جهان

ایران سایت

در حال حاضر میلیون ها سایت در سراسر جهان وجود دارند که البته هیچکدام بیش از 28 سال قدمت ندارند در واقع اولین طراح سایت جهان آقای «تیم برنرز لی» بود که اولین وب سایت دنیا که به پروژه World Wide Web یا همان W3 تعلق داشت را طراحی کرد. اولین سایت جهان هنوز هم در آدرس http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html در دسترس است و از  می توانید از آن بازدید نمایید و مشاهده کنید که اولین سایت در جهان چیزی از لوح های گلی انسان های اولیه کم ندارد!

پیشنهاد می کنم حتما از اولین سایت دنیا بازدید کنید و ببینید که هر کاری که در ابتدای راه است بعد از سال ها چقدر ساده و ابتدایی به نظر می رسد و در زمان خود یک شاهکار است! همانطور که از اولین سایت در دنیا بازدید کردید متوجه شدید که در آن هیچ گونه تصویر و گرافیک و حتی رنگ بندی به کار نرفته است.

سایت هایی که بعد از آن هم طراحی شدند به همین منوال بودند تا اینکه مرورگر های پیشرفته تری توسط شرکت های Netscape و Microsoft روی کار آمدند که در غیاب گوگل کروم و فایرفاکس در آن سالها رقبای اصلی مرورگرها بودند. در ادامه با روی کار آمدن زبان های جاوا اسکریپت و HTML کم کم سایت ها شکل بهتری به خود گرفتند و از گرافیک بیشتری برخوردار شدند.